عكس خانوادگي

http://davar11.persiangig.com/image/heyvan/bear2.jpg

شعر از آقاسی برای امام زمان

باهمه لحن خوش آوایی ام
در به در کوچه تنهایی ام

ای دو سه تا کوچه زما دورتر
نغمه تو از همه پرشورتر

کاش که این فاصله را کم کنی
محنت این قافله را کم کنی

کاش که همسایه ما می شدی
مایه آسایه ما می شدی

هر که به دیدار تو نائل شود
یک شبه حلال مسائل شود

دوش مرا حال خوشی دست داد
سینه مارا عطشی دست داد

نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سیاوش گرفت

نام تو آرامه جان من است
نامه تو خط امان من است

ای نگهت خاستگه آفتاب
بر من ظلمت زده یک شب بتاب

پرده برانداز زچشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم

ای نفست یار و مددکار ما
کی و کجا وعده دیدار ما,,,

شعر از آقاسی رحمت ا...

شعر از فخرالدين عراقي

ز دو دیده خون فشانم، ز غمت شب جدایی
چه کنم؟ که هست اینها گل خیرآشنایی

همه شب نهاده‌ام سر، چوسگان، بر آستانت
که رقیب در نیاید به بهانه‌ی گدایی

مژه‌ها و چشم یارم به نظرچنان نماید
که میان سنبلستان چرد آهوی ختایی

در گلستان چشمم ز چه روهمیشه باز است؟
به امید آنکه شاید تو به چشم من درآیی

سر برگ گل ندارم، به چه رو روم به گلشن؟
که شنیده‌ام ز گلها همه بوی بی‌وفایی

به کدام مذهب این به کدام ملت است این؟
که کشند عاشقی را، که توعاشقم چرایی؟

به طواف کعبه رفتم به حرم رهم به قمار خانه رفتم، همه پاکباز دیدمندادند
که برون در چه کردی؟ که درون خانه آیی؟

چو به صومعه رسیدم همه زاهدریایی

در دیر می‌زدم من، که یکی زدر در آمد
که : درآ، درآ، عراقی، که توهم از آن مایی
 

سيد حسن خميني

باغ زیبا

زیباترین باغ دنیا
باغ بوتچارت، باغی كه در جزیره ونكور كانادا و در فاصله ۲۱ كیلومتری از شهر ویكتوریا واقع شده و سال تأسیس آن به ۱۹۰۴ میلادی می‌رسد، یك باغ كاملاً رؤیایی با حدود ۲۰ هكتار وسعت است كه حقیقتاً شاهكار معماری سبز می‌توان نامیدش.
 
 باغ بوچارت ـ كه به افتخار رابرت بوچارت و همسرش جین به این نام موسوم شده است ـ یكی از چشم‌نواز‌ترین و سحرانگیز‌ترین و پرجاذبه‌ترین سازه‌های بشری در ستایش طبیعت است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

چرا در فرودگاهها برف زياد مياد؟

محققان چنین پدیده‌ای را در هفت فرودگاه جهان، از جمله در فرودگاه‌های فرانکفورت، هیترو لندن و شارل دوگل پاریس توسط فیلم‌های ماهواره‌ای مورد بررسی قرار داده و تایید کرده‌اند. عبور هواپیما از ابرها باعث یخ زدن قطرات آب و تولید دانه‌های برف می‌‌شود عبور هواپیما از ابرها باعث یخ زدن قطرات آب و تولید دانه‌های برف می‌‌شود چرا بارش برف افزایش می‌یابد؟
 محققان آمریکایی به دنبال یک پدیده‌ی اقلیمی رفتند و کشف کرده‌اند که عبور و مرور هواپیماها در ابرها حفره‌های بزرگ ایجاد می‌کند. این باعث می‌شود که در نواحی فرودگاهها بارش باران و برف بیشتر باشد.
 
ممکن است که مسافران یک هواپیما تا به حال این سوال را از خود کرده باشند که آیا هواپیماها در حین عبور از ابرها در آنها ایجاد حفره می‌کنند یا نه. اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این پدیده گاهگاهی پیش می‌آید.

تحلیل این پدیده در هفت فرودگاه جهان

در آخرین شماره نشریه‌ علمی ساینس (Science) محققان آمریکایی می‌نویسند که در نواحی فرودگاهها بارش برف و باران بیشتر است. در یک مورد مشخص، اندازه‌گیری‌های راداری نشان داده‌اند که پس از بلند شدن چند هواپیما و عبور از ابری مشخص، ۲ سانتی متر برف آمده است.

محققان چنین پدیده‌ای را در هفت فرودگاه جهان، از جمله در فرودگاه‌های فرانکفورت، هیترو لندن و شارل دوگل پاریس  توسط فیلم‌های ماهواره‌ای مورد بررسی قرار داده و تایید کرده‌اند.   

عبور هواپیما از ابرها باعث یخ زدن قطرات آب و تولید دانه‌های برف می‌‌شود عبور هواپیما از ابرها باعث یخ زدن قطرات آب و تولید دانه‌های برف می‌‌شود چرا بارش برف افزایش می‌یابد؟

زمانی که هواپیماهای ملخی یا هواپیماهای جت از میان ابرهای بسیار سرد عبور می‌کنند، در آنها حفره ‌یا کانال‌های بزرگی ایجاد می‌کنند. این ابرها معمولا تراکمی از آب‌های بسیار سرد، یعنی زیر صفر درجه سانتی‌گراد هستند. با وجودی که دمای این آبها به صفر درجه رسیده است، این قطرات کوچک به صورت مایع باقی می‌مانند، زیرا در آنجا دانه‌های بلور شکل نگرفته‌اند. اما زمانی که این آبها توسط بال‌های بزرگ هواپیما جابجا و پخش می‌شوند، برای مدت کوتاهی فشار هوا در میان این ابرها پایین آمده و باعث یخ زدن قطرات آب و تولید دانه‌های برف می‌‌شود. وقتی که مقداری کافی دانه‌ی برف تشکیل شده باشد، آنها با سرعت زیاد رشد می‌کنند. پس از آن،  بارش برف و باران آغاز می‌شود.

در جریان تشکیل دانه‌های برف گرما آزاد می‌شود و این امر باعث می‌شود که حفره‌هایی که در ابرها ایجاد شده‌اند به سرعت رشد کنند. رشد حاشیه‌های ابرها و حفره‌ها را پژوهشگران در سیمولیشن‌های کامپیوتری مشاهده کردند.

تغییر آمار آب و هوا

این پدیده در فردودگاههایی که در عرض‌های جغرافیایی شمال و بسیار بالا واقع شده‌اند، همانند فرودگاه Yellowknife، بیشتر مشاهده می‌شود. پژوهشگران معتقدند که این پدیده برای شرایط اقلیمی جهان پیامدی نخواهد داشت، اما می‌تواند احتمالا آمار آب و هوای مناطق دورافتاده در شمال و جنوب کره‌ی زمین را دگرگون کند. 

خيسي لباس  فضانوردان

از طرف دیگر،‌ روی زمین هر چه به سطح نزدیک‌تر شوید، به دلیل جاذبه زمین،‌ مولکول‌های بیشتری از هوا در اتمسفر اطرافتان وجود دارند. هر چه از زمین فاصله بگیرید، به دلیل کم شدن تاثیر جاذبه زمین، مولکول‌های هوا از هم بیشتر فاصله می‌گیرند و فشار هوا هم کم‌تر می‌شود. همین تفاوت فشار، باعث پدیده ای به نام همرفت طبیعی می‌شود:‌ انتقال هوای سبک‌تر به سمت بالا و در نتیجه جریان هوا.
خبرآنلاین نوشت: تعرق بدن به واسطه جریان هوا باعث خنک شدن پوست می‌شود. این در حالی است که جاذبه زمین عامل به وجود آمدن جریان هوا است. اما بدون جاذبه، پوست به تلاش بی‌فایده خود برای خنک شدن از طریق تعرق ادامه خواهد داد!

زندگی در فضا و به طور کل در محیط بدون جاذبه‌ای که ما روی زمین تجربه می‌کنیم می‌تواند خیلی متفاوت باشد. شاید ما آن‌قدر به جاذبه عادت کرده باشیم، که نسبت به تاثیرات آن هشیار نباشیم،‌ اما به محض این که زمین را ترک کنیم،‌ تاثیرات بزرگ جاذبه را درک می‌کنیم.

یکی از تاثیراتی که جاذبه زمین دارد،‌ تاثیر بر میزان تعرق بدنمان است!

از یک طرف، بدن عرق می ‌کند چون می‌خواهد با مرطوب نگه داشتن پوست، آن را خنک کند. اما خود عرق چه‌طور پوست را خنک می‌کند؟ عرق برای تبخیر شدن گرمای سطحی پوست را می‌گیرد و آن را خنک می‌کند. جریان هوا به این کار کمک شایان توجهی می‌کند.

از طرف دیگر،‌ روی زمین هر چه به سطح نزدیک‌تر شوید، به دلیل جاذبه زمین،‌ مولکول‌های بیشتری از هوا در اتمسفر اطرافتان وجود دارند. هر چه از زمین فاصله بگیرید، به دلیل کم شدن تاثیر جاذبه زمین، مولکول‌های هوا از هم بیشتر فاصله می‌گیرند و فشار هوا هم کم‌تر می‌شود. همین تفاوت فشار، باعث پدیده ای به نام همرفت طبیعی می‌شود:‌ انتقال هوای سبک‌تر به سمت بالا و در نتیجه جریان هوا.

اما در فضا خبری از جاذبه زمینی نیست. بنابراین جریان هوایی هم در کار نیست. به گزارش لایف‌لیتل‌میستریز، بدن در این وضعیت برای خنک‌ شدن، بیشتر عرق می‌کند. اما چون تعریق (به دلیل عدم وجود جریان هوا)‌ تبخیر نمی‌شود، بدن خنک نمی‌‌شود. در نتیجه پوست بیشتر و بیشتر عرق می‌کند.

از طرف دیگر، به دلیل عدم وجود جاذبه،‌ دیگر قطره‌های عرق روی بدن سرازیر نمی‌شوند و نمی‌چکند! تصور کنید پوست عرق‌کرده‌ای که نه تبخیر می‌شود و نه قطره‌هایش سرازیر می‌شوند یا با چکیدن از بدن دور می‌شوند، چه حسی می‌تواند داشته باشد! یک سفر خیس به سمت دنیای دور!

افزايش اشعه خورشيد

مساله‌اي كه در اين ميان بر آن تاكيد مي‌شد اين بود كه با توجه به اين كه دماي هواي كشور امسال تغيير چنداني با تابستان سالهاي گذشته نداشته چرا بحث افزايش شاخص پرتوهاي ماوراي بنفش (UV) در سال‌هاي گذشته مطرح نبوده است؟
در روزهاي اخير بارها در خبرها شنيده ايم كه ميزان اشعه ماوراء بنفش خورشيد در كشور تا حد خطرناكي افزايش داشته است.

به گزارش ايسنا، اين پرتوهاي ماوراء بنفش از طريق ايجاد گرما يا واكنشهاي فتوشيميايي بر بدن انسان اثر مي گذارند. اغلب اثرات بيولوژيكي پرتوهاي ماوراءبنفش نتيجه واكنش‌هاي فتوشيميايي هستند. پرتوهاي ماوراء بنفش در طيف نور خورشيد داراي طول موج كوتاه و انرژي زياد است كه مي تواند باعث بيماري‌هاي پوستي، چشمي، تخريب ژنتيكي DNA و اختلال در سيستم ايمني بدن، پيري زودرس و... در انسان شود.



البته اعلام افزايش پرتوهاي ماوراي بنفش كه از طريق علمي و با روش‌هاي شناخته شده با شاخصي كاملا فني قابل محاسبه است با واكنش‌هاي موافق و مخالف دستگاه‌هاي مختلف مواجه شد از جمله عنوان شد كه ميزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است.

مساله‌اي كه در اين ميان بر آن تاكيد مي‌شد اين بود كه با توجه به اين كه دماي هواي كشور امسال تغيير چنداني با تابستان سالهاي گذشته نداشته چرا بحث افزايش شاخص پرتوهاي ماوراي بنفش (UV) در سال‌هاي گذشته مطرح نبوده است؟

دكتر علي عجب شيري زاده، استاد دانشگاه تبريز و خورشيدشناس برجسته پاسخ خوبي براي پرسش دارد: توفان‌هاي خورشيدي!

رييس مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه با تاييد افزايش پرتوهاي ماوراي بنفش علت اين اتفاق را (پرتاب جرم خورشيدي) توفان خورشيدي رخ داده در سطح خورشيد عنوان مي كند كه به گفته وي يكي از شديدترين و بي سابقه ترين توفان هاي خورشيدي پس از سال 1973 ميلادي است.

عجب شيري زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: توفان هاي خورشيدي فعاليتي هستند كه هر از چند گاهي بر روي خورشيد اتفاق مي‌افتد. اين توفان‌ها ذرات باردار بسيار پرانرژي هستند كه با سرعت هزار كيلومتر در ثانيه خورشيد را در مي‌نوردند و در فضاي بين سيارات و از جمله زمين پخش مي‌شوند.

وي با بيان اين كه توفان خورشيدي اخير يكي از بي‌سابقه‌ترين توفان‌هاي خورشيدي است، افزود: اين توفانها 17 و 21 خردادماه رخ دادند كه اثرات آن با در نظر گرفتن فاصله بين خورشيد و زمين بيش از پنج روز زمان برد تا با زمين اصابت كند كه در حال حاضر شاهد بروز اثرات آن بر روي زمين هستيم.

عضو آكادمي نجوم فرانسه تصريح كرد: آخرين توفان خورشيدي بزرگ سال 1859 ثبت شده است كه اثرات آن باعث قطع شدن تلگراف هاي آن دوران و حتي از بين رفتن لوله‌هاي گاز در منطقه آلاسكا و كشورهاي هاوايي و كوبا شد همچنين اين كشورها ضررهاي بيوفيزيكي هم در اين زمينه ديدند.

عضو كميسيون شماره 36 اتحاديه بين‌المللي نجوم با بيان اينكه با وقوع توفان خورشيدي ميزان اشعه ماوراء بنفش كره زمين هم افزايش يافته است، گفت: اين توفان باعث شده كه UV يا اندازه اشعه ماوراء بنفش كه به زمين مي‌رسد از حد بحران بگذرد.

به گفته اين خورشيد شناس، حد بحران UV هشت است كه در آخرين اندازه‌گيري توسط محققان مركز ميزان اشعه ماوراء بنفش در زمين 10 بوده است.

وي خاطرنشان كرد: البته زمين سپري در برابر اين توفان‌ها دارد اما به دليل اينكه شدت آنها زياد است، اين ذرات از اين سپر هم مي‌گذرند.

امار اخرين تغييرات جمعيتي

وي در مورد آمار فوت در سه ماهه نخست سال جاري گفت: 213 هزار و 213 واقعه فوت در سه ماهه نخست امسال در سازمان ثبت احوال كشور به ثبت رسيده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال پيش افزايش داشته است.
مديركل دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد، آمار ولادت و ازدواج در سه ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال پيش، كاهش و طلاق افزايش يافته است.

'علي اكبر محزون' مدير كل دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: در سه ماهه نخست امسال 324 هزار و 349 ولادت در پايگاه اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور به ثبت رسيده است.

وي افزود: از اين شمار 255 هزار و 361 ولادت در نقاط شهري و 68 هزار و 988 ولادت در نقاط روستايي كشور ثبت شده است.

مدير كل دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: هم اكنون 70 درصد جمعيت كشور شهرنشين هستند و ميزان شهرنشيني تاثير زيادي در آمار ولادت و فوت داشته است.

وي در مورد آمار فوت در سه ماهه نخست سال جاري گفت: 213 هزار و 213 واقعه فوت در سه ماهه نخست امسال در سازمان ثبت احوال كشور به ثبت رسيده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال پيش افزايش داشته است.

محزون با بيان اينكه ثبت ازدواج و طلاق در سازمان ثبت اسناد اتفاق مي افتد و اعلام آمارهاي آن در سازمان ثبت احوال كشور صورت مي گيرد، بيان داشت: از لحاظ بحث هاي جمعيتي، آمار ازدواج بر ميزان مواليد كشور تاثير مستقيم دارد، يعني هر تغييري كه در آمار ازدواج روي دهد ميزان مواليد را كاهش يا افزايس مي دهد.

وي خاطر نشان كرد، در سه ماهه نخست امسال 242 هزار و 203 مورد ازدواج در كل كشور به ثبت رسيده كه استان تهران با 24 هزار و 553 مورد بيشترين و استان سمنان با يك هزار و 734 مورد كمترين واقعه ازدواج را به خود اختصاص داده اند.

مدير كل دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور در مورد تعداد واقعه طلاق خاطر نشان كرد: 33 هزار و 782 واقعه طلاق در سه ماهه اول امسال در كشور روي داده كه استان تهران با هفت هزار و 310 واقعه بيشترين و كمترين واقعه طلاق نيز به ميزان 135 مورد در استان ايلام به ثبت رسيده است.

محزون در ادامه گفت: ميزان ولادت در سه ماهه اول سال 90 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.1 درصد كاهش داشته است.

وي افزود: ميزان ازدواج در سه ماهه اول سال جاري نيز 6.20 درصد كاهش و آمار طلاق نيز 16.2 درصد افزايش نسبت به زمان مشابه سال پيش داشته است.

مدير كل دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور به بيشترين علت فوت در كشور اشاره كرد و افزود: بيماري هاي دستگاه تنفسي، دستگاه گردش خون، قلبي و عروقي، عفوني، انگلي و سوانح و مسموميت ها، پنج علت اول فوت در سال هاي اخير بوده است.

در حال حاضر طرح های متعدد با اعتبارات کلان از جمله بارورسازی ابرها، انتقال آب بین حوزه ای، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و... به تصویب رسیده ولی در حال حاضر موانع زیادی از جمله عدم اجرای کارشناسی، کمبود اعتبار بر سر راه اجرایی شدن این طرح ها قرار گرفته تا دریاچه ارومیه روز به روز با بحران شدید دست و پنجه نرم کند.
 بیش از 15 سال از هشدارهای زیست محیطی مبنی بر خشک شدن و نابودی دریاچه ارومیه می گذرد، اما به دلیل اجرایی نشدن یک طرح عملی برای برون رفت این تالاب از وضعیت بحرانی موجب شده دریاچه ارومیه رفته رفته رخت کفن بر تن کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر طرح های متعدد با اعتبارات کلان از جمله بارورسازی ابرها، انتقال آب بین حوزه ای، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و... به تصویب رسیده ولی در حال حاضر موانع زیادی از جمله عدم اجرای کارشناسی، کمبود اعتبار بر سر راه اجرایی شدن این طرح ها قرار گرفته تا دریاچه ارومیه روز به روز با بحران شدید دست و پنجه نرم کند.

عدم اختصاص حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه ارس، حضور تیم بارورسازی ابرها در آذربایجان غربی شرقی، بی توجهی به نقش استفاده از آب های زیرزمینی و کاهش منابع ورودی به دریاچه ارومیه، بالا بودن میزان تبخیر آب، کاهش بارندگی ها، احداث سدها از جمله مشکلاتی است که مسئولان مهمترین علل بحرانی شدن دریاچه ارومیه عنوان می کنند اما متاسفانه تاکنون راهکارهای عملی که برای برون رفت از این مشکلات طراحی شده قربانی بروکراسی های اداری و یا مانورهای تبلیغاتی و رسانه ای برخی مسئولان ودستگاه های اجرایی ذیربط شده است.

طرح های دریاچه ارومیه با کاهش اعتبار شدید مواجه است

استاندار آذربایجان غربی در خصوص بحران فعلی دریاچه ارومیه با بیان اینکه با سه راهکار جدی، کاهش بحران دریاچه ارومیه را پیگیری می کنیم اظهارداشت: این سه راهکاری در حال عملیاتی شدن هستند ولی متاسفانه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وحید جلال زاده انتقال آب از حوزه های دیگر آبی به دریاچه ارومیه، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و باروری ابرها در حوزه بارندگی دریاچه ارومیه از جمله این راهکار ها ذکر کرد و بیان داشت: در حوزه کشاورزی نیز با توسعه آبیاری تحت فشار استان های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان اقدامات خوبی درحال انجام است و اعتبار خوبی نیز برای پنج سال آینده پیش بینی شده است که باید سریع تر جذب شود.

بارورسازی ابرها نیمه دوم سالجاری اجرایی می شود

وی با بیان اینکه در بحث باروری ابرها در سال گذشته مطالعات خوبی انجام شد که امیدواریم امسال در فصل پاییز اقدامات خوبی انجام شود گفت: مراحل اجرایی این طرح در حال اتمام بوده و تا نمیه دوم سال اجرایی می شود.

این اظهارات در حالی عنوان می شود که جلال زاده اواسط سال 89 از بومی سازی بارورسازی ابرها در کشور و اجرایی شدن آن از پاییز یا زمستان سال 89 خبرداد بود.

اجرای طرح بارورسازی ابرها که دو سالی است از سوی سازمان محیط زیست کشور و اصرار کارشناسان این سازمان مبنی بر بهترین راه نجات دریاچه ارومیه قوت گرفته است در حال حاضر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی واقع شده است.

در این خصوص نیز امیرشاهرخ حسنعلی‌ زاده، رئیس سازمان هواشناسی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: روش باورر سازی ابرها،‌ روشی است که از سوی بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست رد شده است.

وی با وجود اصرار سازمان محیط زیست کشور برای اجرای این طرح، بارورکردن ابرها برای نجات دریاچه ارومیه را صرف هزینه اضافی می‌ داند ومی‌ گوید: با بارورکردن ابرها دریاچه ارومیه سیرآب نمی‌شود.

در این میان استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب بین حوزه ای گفت: طرح انتقال آب از حوزه آبریز زاب به دریاچه ارومیه کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن نیز با 150 میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است که امیدواریم با رایزنی های انجام شده بودجه اختصاصی به این پروژه ها افزایش یابد.

جلالزاده با اشاره به اختصاص هزار میلیارد ریال در قالب بحث ریزگردهای عربی، نجات تالابهای بین المللی در معرض تهدید اظهارداشت: یکی دیگر از طرح های نجات دریاچه ارومیه انتقال آب از حوزه آبریز ارس به دریاچه ارومیه با 250 میلیارد ریال است که هنوز اجرایی نشده است.

جلال زاده گفت: متاسفانه حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه ارس پرداخت نمی شود و این آب مستقیم به دریای خزر سراریز می شود.

طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه اجرایی نشد

بحث انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نیز از طرحهای بحث برانگیز است؛ نماینده مردم ارومیه انتقال آب از رودخانه ارس با اختصاص اعتبارات کلان طرحی با هدف تامین آب شرب شهرهای تبریز عنوان می کند.

نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اجرایی نشدن این طرح اظهارداشت: با اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه تنها آب شرب شهرهای صوفیان و شبستر از استان آذربایجان شرقی تامین می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این طرح هنوز اجرایی نشده و دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار نامناسب هر روز در حال نابود شدن است.

قاضی پور اظهارداشت: مهم ترین علت پروژه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه، برون رفت از بحران خشکی این دریاچه است اما متاسفانه در اصل این پروژه قرار است آب شرب شهرستان های شبستر و صوفیان را تامین کند و کسی به فکر دریاچه ارومیه نیست.

وی پینشهاد داد: آذربایجان شرقی آب شرب لازم برای شهرهای خود را از ارس تامین کند و اجازه بدهد آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از رودخانه زرینه رود که در حال حاضر برای تامین آب شرب به تبریز منتقل می شود به دریاچه ارومیه سرازیر شود.

بر اساس اعلام برخی کارشناسان در روزهای گذشته رود خانه زرینه رود 48 درصد آب دریاچه ارومیه را تامین می کرد اما متاسفانه آب این رودخانه در قالب عملیات اجرایی دو مرحله برای تامین آب شرب، صنعت و گردشگری آذربایجان شرقی به این استان منتقل می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نخستین تاثیر نابودی دریاچه روی مردم را مهاجرت اعلام کرد و بیان داشت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود کشاورزی به طور کامل از بین می رود و به طور جدی می توانم بگویم که استان آذربایجان از بین می رود.

طرح بارورسازی ابرها باید در آذربایجان غربی مستقر می شد

قاضی پور همچنین با انتقاد از اجرای نه چندان موفق طرح بارورسازی ابرها در استان آذربایجان شرقی گفت: این طرح باید در استان آذربایجان غربی اجرا می شود.

آنچه از صحبت های مسئولان و وضعیت فعلی دریاچه ارومیه می توان انسباط کرد موازی کاری، عدم مدیریت اصولی و عدم اعتقاد راسخ مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه بیش از کمبود اعتبار و طرح های اجرا نشده ای است که مرگ دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور دنیا را شتاب بخشیده است.

استاندار آذربایجان غربی 18 تیرماه سالجاری در نشست با اصحاب رسانه از کمبود اعتبارات اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه گلایه مند است از طرفی نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعلام می کند هیچ کمبود اعتبار برای اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه وجود ندارد عدم مدیریت صحیح از منابع موجود را مشکل اصلی بیان می کند.

اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه به اندازه کافی وجود دارد

قاضی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه به اندازه کافی وجود دارد اظهارداشت: باید زمینه استفاده درست و مناسب در قالب طرح ها و راهکارهای عملی از این اعتبارات فراهم شود.

وی ادامه داد: چرا مسئولان اعتبارات کلان برای برگزاری جشن های نوروزی شاهنشاهی یا جشنواره های متعدد را تامین می کنند اعتبارات نجات دریاچه ارومیه ازوضعیت بحرانی را نه؟

ریزگردهای عربی یا طوفان نمک

متاسفانه در سالهای اخیر پدیده گرد و غبار از کشورهای عربی مشکلات زیست محیطی زیادی برای بخش ها و مناطق مختلف کشور به وجود آورده است، به گفته کارشناسان در صورت نابودی دریاچه ارومیه که برخی مسئولان زیست محیطی مدت زمان آن را سه الی چهار سال تخمین زده اند شاهد هجوم طوفان نمک در بخش های مختلفی از کشورمان خواهیم بود.

به گفته نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خشک شدن دریاچه ارومیه آسیب های جهانی به دنبال خواهد داشت

در حال حاضر بروز پدیده گرد و غبار در کشورهای عربی ناشی از بی توجهی مسئولان این کشور به محیط زیست بوده و کم توجهی به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه مشکل مشابه همانند بحران گرد و غبار در منطقه از جمله طوفان نمک را به وجود می آورد.

قاضی پور معتقد است در صورت بروز طوفان نمک نه تنها کشور بلکه کشورهای منطقه ازجمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ... نیز با مشکلات زیست محیطی مواجه می شوند.

حذف سهم کشاورزان مناطق محروم برای توسعه آبیاری تحت فشار

صرفه جویی آب دربخش کشاورزی و استفاده از آبیاری تحت فشار در حال حاضر حلقه مفقوده ای است که نمی توان گفت مورد بی توجهی بلکه کم توجهی قرار گرفته است چرا که اجرای این طرح با توجه به اهمیتی که دارد رضایت بخش نبوده و باید با شتاب هر چه سریعتر اجرایی شود، استاندار آذربایجان غربی در این زمینه نیز گفت: با تصویب اخیر دولت نیز سهم کشاورزان در مناطق محروم برای توسعه آبیاری تحت فشار حذف شده که این موضوع نیز در تسریع در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار موثر خواهد بود.

دریاچه ارومیه از سال 76 شروع به خشک شدن کرده است و در عرض 13 سال، سطح آب دریاچه کاهش زیادی پیدا کرد و در حال حاضر دریاچه مملو از نمک، گویی که کفن پوشیده باشد، به انتظار مرگ خود نشسته است.

دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی واقع شده و حوضه آبریز آن علاوه بر این دو استان، کردستان را هم دربر می گیرد.

خشک شدن دریاچه ارومیه، خطر تبدیل شدن قسمت زیادی از زمین های استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به نمکزار را به همراه دارد و تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار به اراضی بیابانی کشور اضافه کرده است.

آرامشگاهها

آرامترین مکانهای زمین
رتبه اول این طبقه بندی را منطقه «یونگفرائو» در سوئیس به دست آورده است. این منطقه که در آلپ واقع شده یک منطقه بیضوی شکل 30 در 50 کیلومتری است.
یک وب سایت متخصص در عرصه گردشگری و طبیعت گردی به معرفی و طبقه بندی 10 مکان بسیار آرام روی سیاره زمین پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت اطلاع رسانی TripAdvisor آرامترین نقاط روی زمین را طبقه بندی کرد. کسانی که برای تعطیلات به آرامش، تمدد اعصاب، دور شدن از اجتماعات انسانی و سکوت نیاز دارند می توانند به این مناطق سفر کنند.

رتبه اول این طبقه بندی را منطقه «یونگفرائو» در سوئیس به دست آورده است. این منطقه که در آلپ واقع شده یک منطقه بیضوی شکل 30 در 50 کیلومتری است.

پس از «پونگفرائو» مناطق لپونایا، پاپوا گینه نو و بورا بورا در پلی نزی فرانسوی رتبه های دوم تا چهارم را به دست آوردند.

دره «لوریا»، سیچیلز، پارک جاسپر در کانادا، آتشفشان آره نال در کاستاریکا، جزیره جنوبی نیوزلند و بوتان در سکوهای بعدی آرامترین مناطق زمین ایستاده اند.
 

1- منطقه «یونگفرائو» در سوئیس- این منطقه آلپی از دریاچه ها، صدها کیلومتر گذرگاه و آبشارهایی تشکیل شده است که آرامش و هارمونی را به انسان هدیه می کنند. مهمترین امتیاز این منطقه داشتن خطوط راه آهن است.

2- منطقه «لاپونیا» در فنلاند- پوشیده از شفقهای قطبی، جنگلهای کاج، دیواره های یخی در زمستان و دریاچه ها و جنگلهای توندرا در تابستان آخرین مرز طبیعت بکر اروپا و محلی مناسب برای ماهیگیری، سفرهای رودخانه ای با قایقهای کایاک، جنگل نوردی و دوچرخه سواری کوهستان است.

3- پاپوا گینه نو- سه چهارم این سرزمین پوشیده از جنگلهای گرمسیری است و بقیه آن از دشتهای آبرفتی، مرغزارها، درختان شاه پسند، رودخانه ها، دریاچه ها و سدهای مرجانی تشکیل شده است. پاپوا گینه نو شامل دو محیط روستایی و بخشهای بکر و دست نخورده است.
4- بورا بورا در پلی نزی فرانسوی- مردابهای زمردی رنگ و خانه های ییلاقی روی آب فضایی شاعرانه را در دل طبیعت به وجود آورده اند.


5- دره لوریا در فرانسه- زمانی این دره، منطقه جنگهای میان گُلها و رُمی ها، گوتها و تاتارها بود و امروز به «باغ فرانسه» شهرت دارد.


6- جزایر سیچیلز در اقیانوس هند- حدود 50 درصد از سرزمینهای این جزایر در منطقه حفاظت شده قرار دارند. این منطقه یک بهشت واقعی بر روی زمین است. جنگلهای بکر و حیوانات نادر از جمله جاذبه های گردشگری این جزایر است.


7- پارک ملی جاسپر در آلبرتای کانادا- خرسهای گریزلی، گرگهای صحرایی، روباهها، یوزپلنگهای آمریکایی، گوزنهای شمالی و گوزنهای کانادایی در این حیات وحش زندگی می کنند. به خاطر وجود این حیوانات، این منطقه به بزرگترین پارک کوهستانی کانادا تبدیل شده است.


8- پارک ملی آتشفشان «آره نال» در کاستاریکا- آتشفشان آره نال فعالترین آتشفشان این کشور است. این منطقه چشم اندازی بدیع و بی صدا دارد.


9- جزیره جنوبی در نیوزلند- جمعیت نیوزلند تنها 4 میلیون نفر است که از این تعداد تنها یک چهارم در جزیره جنوبی زندگی می کنند. این منطقه با مساحتی بیش از 150 هزار کیلومتر مربع، بزرگترین جزیره مجمع الجزایر نیوزلند است.


10- بوتان- برای کسانی که به دنبال آرامش هستند جایی بهتر از بوتان وجود ندارد. اما این آرامش و سکوت بهای بالایی دارد به طوریکه برای یک اقامت در این کشور کوچک در کوههای هیمالایا باید 200 دلار در روز پرداخت.

اسالم - خلخال


 


 






 


 


 



 









 

 

 




 

اشعه خورشيد

وي با تأكيد بر اينكه بهتر است وزارت بهداشت به جاي هراس‌آفريني در جامعه، زمان تابش اين اشعه را به مردم اعلام كند، گفت: ميزان تابش شديد اين اشعه در فصل تابستان تنها 10 دقيقه است كه طبق بررسي‌هاي انجام شده حدوداً از ساعت 14:30 تا 14:40 دقيقه هر روز در فصل تابستان است. در اين 10 دقيقه ميزان تابش اشعه UV بين 7 تا 10 و در مابقي ساعات نيز بين 2 تا 4 است.
 مدير مركز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه درباره وضعيت ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) در فصل تابستان جزئياتي را اعلام كرد و گفت: با توجه به اينكه شاخص تابش اين اشعه در كشور 14 سال است كه ثابت است علت هراس‌آفريني و ايجاد تشويش اذهان عمومي توسط وزارت بهداشت را بايد ديد چيست.

مهرداد قطره ساماني در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با انتقاد از اينكه چرا بايد وزارت بهداشت كه دستگاه سنجش دقيق ماوراءبنفش (UV)را در اختيار ندارد نسبت به تشويش اذهان عمومي در جامعه اقدام كند، گفت: مركز ازن‌سنجي تنها مركزي است كه در خاورميانه قادر به اندازه‌گيري اين اشعه است و مرجع رسمي اعلام ميزان اين اشعه، اين مركز است.

وي با اشاره به اينكه اين مركز روزانه ميزان ضخامت لايه ازن را اندازه‌گيري مي‌كند، اظهار داشت: هر چه ميزان ضخامت لايه ازن كم باشد ميزان تابش اشعه UV هم افزايش مي‌يابد. طول موج‌هاي بين 317 تا 400 نانومتر از اشعه ماوراء بنفش هيچ زياني براي بشر ندارد و توسط بخار آب موجود در جو، جذب مي‌شود.

ميزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است
--------------------------------------------------------------------------------------------

مدير مركز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه با تأكيد بر اينكه ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور هيچ تغييري نسبت به سال‌هاي گذشته نداشته است، گفت: ميزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است.

قطره ساماني ادامه داد: ميزان تابش اين اشعه در نيمكره شمالي كره زمين يكسان است و تابش اين اشعه در نيمه دوم بهار و تابستان افزايش مي‌يابد.

تابش شديد ماوراء بنفش از ساعت 14:30 تا 14:40 دقيقه هر روز در تابستان
--------------------------------------------------------------------------------------------

وي با تأكيد بر اينكه بهتر است وزارت بهداشت به جاي هراس‌آفريني در جامعه، زمان تابش اين اشعه را به مردم اعلام كند، گفت: ميزان تابش شديد اين اشعه در فصل تابستان تنها 10 دقيقه است كه طبق بررسي‌هاي انجام شده حدوداً از ساعت 14:30 تا 14:40 دقيقه هر روز در فصل تابستان است. در اين 10 دقيقه ميزان تابش اشعه UV بين 7 تا 10 و در مابقي ساعات نيز بين 2 تا 4 است.

مدير مركز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه افزود: مردم مي‌توانند در اين زمان كوتاه حتي‌المقدور در سايه قرار بگيرند يا اگر اجباري به حضور در زير نور خورشيد دارند از كرم‌هاي ضدآفتاب و عينك‌هاي آفتابي استفاده كنند.

قطره ساماني تصريح كرد: 143 روز از سال كه از نيمه دوم بهار تا پايان تابستان طول مي‌كشد شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور بالاست يعني زير عدد 10 است و به حدي نيست كه به مردم هشدار بدهيم.

بايد طبق قوانين بين‌المللي نسبت به اشعه ماوراءبنفش به مردم هشدار داد
---------------------------------------------------------------------------------------------

وي با بيان اينكه طي 14 سال گذشته شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور ثابت بوده و در تمام اين سال‌ها 143 روز ميزان اين تابش بالا بوده است، گفت: اگر مي‌گوييم ميزان تابش در اين 143 روز بالا بوده است به اين معني نيست كه به حدي بالا بوده است كه بايد به مردم اعلام شود. چون طبق قوانين بين‌المللي ما وظيفه داريم اگر ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش بالاتر از عدد 11 شد به مردم هشدار بدهيم كه خوشبختانه طي اين سال‌ها به اين عدد نرسيده‌ايم.

مركز ازن‌سنجي هر 2 ماه يك‌بار به مركز جهاني اشعه‌ماوراء بنفش گزارش مي‌دهد
-------------------------------------------------------------------------------------------------

مدير مركز ازن‌سنجي ايران و خاورميانه با بيان اينكه ايران سيصد و سي و ششمين ايستگاه جهاني ازن را داراست، گفت: مركز ازن‌سنجي ايران تنها ايستگاه رسمي سنجش ازن استراتوسفري در ايران است كه اطلاعات خود را هر 2 ماه يك‌بار به مركز ازن و اشعه ماوراء بنفش جهاني در تورنتو كانادا ارسال مي‌كند.

قطره ساماني ادامه داد: پس ما نمي‌توانيم اگر وضعيت ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در مرحله هشدار باشد آن را مخفي كنيم. در حال حاضر عدد ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور حدود 8 است.

وي تأكيد كرد: بر اساس قانون وزارت بهداشت نمي‌تواند ميزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور را اعلام كند چون دستگاه اندازه‌گيري دقيق آن را ندارد و اگر هم دستگاهي داشته باشد نمي‌تواند عدد تابش را اعلام كند تنها وضعيت ضعيف، متوسط و شديد را مي‌تواند رؤيت كند.

به گزارش خبرگزاري فارس، يكي از تابش‌هاي خطرناك خورشيدي، اشعه ماوراء بنفش است. اين اشعه در محدوده بينايي انسان نيست و نمي توان آن را ديد به همين خاطر به آن نور تاريك نيز مي‌گويند. پرتوهاي ماوراء بنفش در طيف نور خورشيد داراي طول موج كوتاه و انرژي زياد است كه مي تواند باعث بيماريهاي پوستي، چشمي، تخريب ژنتيكي DNA و اختلال در سيستم ايمني بدن، پيري زودرس و... در انسان شود.

ابشار ..... در لرستان

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
از سايت تابناك

بي تو مهتاب شبي ............

بي تو مهتاب شبي باز از آن كوچه گذشتم

همه تن چشم شدم خيره به دنبال تو گشتم

شوق ديدار تو لبريز شد از جام وجودم،

شدم آن عاشق ديوانه كه بودم 

 

در نهانخانه ي جانم گل ياد تو درخشيد

باغ صد خاطره خنديد

عطر صد خاطره پيچيد

 

يادم آمد كه شبي با هم از آن كوچه گذشتيم

پرگشوديم و در آن خلوت دلخواسته گشتيم

ساعتي بر لب آن جوي نشستيم

تو همه راز جهان ريخته در چشم سياهت

من همه محو تماشاي نگاهت

 

آسمان صاف و شب آرام

بخت خندان و زمان رام

خوشه ماه فرو ريخته در آب

شاخه ها دست برآورده به مهتاب

شب و صحرا و گل و سنگ

همه دل داده به آواز شباهنگ

 

يادم آيد : تو به من گفتي :

از اين عشق حذر كن!

لحظه اي چند بر اين آب نظر كن

آب ، آئينه عشق گذران است

تو كه امروز نگاهت به نگاهي نگران است

باش فردا ،‌ كه دلت با دگران است!

تا فراموش كني، چندي از اين شهر سفر كن!

 

با تو گفتم :‌

"حذر از عشق؟

ندانم!

سفر از پيش تو؟‌

هرگز نتوانم!

روز اول كه دل من به تمناي تو پر زد

چون كبوتر لب بام تو نشستم،

تو به من سنگ زدي من نه رميدم، نه گسستم"

باز گفتم كه: " تو صيادي و من آهوي دشتم

تا به دام تو درافتم، همه جا گشتم و گشتم

حذر از عشق ندانم

سفر از پيش تو هرگز نتوانم، نتوانم...!

 

اشكي ازشاخه فرو ريخت

مرغ شب ناله ي تلخي زد و بگريخت!

اشك در چشم تو لرزيد

ماه بر عشق تو خنديد،

يادم آيد كه از تو جوابي نشنيدم

پاي در دامن اندوه كشيدم

نگسستم ، نرميدم

 

رفت در ظلمت غم، آن شب و شب هاي دگر هم

نه گرفتي دگر از عاشق آزرده  خبر هم

نه كني ديگر از آن كوچه گذر هم!

بي تو اما به چه حالي من از آن كوچه گذشتم



قايقي خواهم ساخت

قايقي خواهم ساخت،

خواهم انداخت به آب.

دور خواهم شد از اين خاك غريب

كه درآن هيچكسي نيست كه در بيشه عشق

قهرمانان را بيدار كند.

***

قايق از تور تهي

و دل از آرزوي مرواريد،

همچنان خواهم راند.

نه به آبي ها دل خواهم بست

نه به دريا - پرياني كه سر از آب بدر مي آرند

و در آن تابش تنهايي ماهي گيران

مي فشانند فسون از سر گيسوهاشان.

***

همچنان خواهم راند.

همچنان خواهم خواند:

(( دور بايد شد، دور.

مرد آن شهر اساطير نداشت.

زن آن شهر به سرشاري يك خوشه انگور نبود.

هيچ آيينه تالاري، سرخوشي ها را تكرار نكرد.

چاله آبي حتي، مشعلي را ننمود.

دور بايد شد، دور.

شب سرودش را خواند،

نوبت پنجره هاست.

***

همچنان خواهم خواند.

همچنان خواهم راند.

پشت درياها شهري است

كه در آن پنجره ها رو به تجلي باز است.

بام ها جاي كبوترهايي است، كه به فواره هوش بشري

مي نگرد.

دست هر كودك ده ساله شهر، شاخه معرفتي است.

مردم شهر به يك چينه چنان مي نگرند

كه به يك شعله، به يك خواب لطيف.

خاك، موسيقي احساس ترا مي شنود

و صداي پر مرغان اساطير مي آيد در باد.

***

پشت درياها شهري است

كه در آن وسعت خورشيد به اندازه چشمان

سحر خيزان است.

شاعران وارث آب و خرد و روشني اند.

***

پشت درياها شهري است!

قايقي بايد ساخت.

وفا

شعری  از مهرداد اوستا :


وفا نكردي و كردم، خطا نديدي و ديدم
شكستي و نشكستم، بُريدي و نبريدم
اگر ز خلق ملامت، و گر ز كرده ندامت
كشيدم از تو كشيدم، شنيدم از تو شنيدم
كي ام، شكوفه اشكي كه در هواي تو هر شب
ز چشم ناله شكفتم، به روي شكوه دويدم
مرا نصيب غم آمد، به شادي همه عالم
چو شمع خنده نكردي، مگر به روز سياهم
چو بخت جلوه نكردي، مگر ز موي سپيدم
نبود از تو گريزي چنين كه بار غم دل
ز دست شكوه گرفتم، بدوش ناله كشيدم
به روي بخت ز ديده، ز چهر عمر به گردون
گهي چو اشك نشستم، گهي چو رنگ پريدم
وفا نكردي و كردم، بسر نبردي و بردم